LEI hos Avanza
Har du ett företag som ska köpa- eller sälja värdepapper via nätmäklaren Avanza så behöver du ha en giltig LEI. Detta gäller även om det enda du ska göra är att sälja företagets befintliga innehav. Utan en giltig lei-kod kommer du inte att kunna genomföra transaktionen hos Avanza. Detta då det sedan 2018 krävs en global identifieringskod för juridiska enheter som investerar i marknadsnoterade värdepapper inom EU.
Anledningen till varför Legal Entity Identifier är nödvändig för företag som investerar via Avanza är för att stärka investerarens skydd. Men också för att behöriga myndigheter ska kunna spåra vilka juridiska personer som ligger bakom varje transaktion. Här kan du läsa mer om hur du registrerar LEI hos Avanza och vad du bör tänka på.
Börja med att beställa LEI
Har ditt företag ingen Legal Entity Identifier idag så måste du beställa en sådan innan du kan genomföra transaktioner hos Avanza. Det finns flera aktörer som erbjuder leikod-registrering idag och dessa kallas för LEI-tjänsteleverantörer. Du kan fritt välja vilken leverantör av LEI att använda. Men säkerställ att den registreringsagent som du vänder dig till är ansluten till en ackrediterad LOU. Här på Lei Registrering så samarbetar vi med RapidLEI. Beroende på vilken LEI-tjänsteleverantör du vänder dig till kan du registrera lei-kod från 530 kr per år.
Har ditt företag redan en LEI men du har glömt att förnya den så kommer du inte att kunna handla eller sälja befintligt innehav hos Avanza. Då krävs det att du förnyar LEI vilket du med fördel kan göra här hos oss. En förnyelse av LEI tar enbart några minuter att genomföra och du kan förnya LEI för flera år i taget.
Registrera LEI hos Avanza
När du beställt din leikod och uppgifterna du skickat in till din tjänsteleverantör har verifierats så kommer du att få en bekräftelse via e-post. Det kan sedan dröja mellan 1-2 dagar innan din nya LEI återfinns i databasen hos GLEIF. Med anledning av detta kan det vara bra att vänta någon dag innan man registrerar LEI hos Avanza. Försöker du lägga in koden tidigare än så så riskerar du bara att få ett felmeddelande. För att veta när din Legal Entity Identifier blivit tillagd i GLEIF:s databas kan du enkelt själv göra en sökning i registret hos GLEIF.
När din leikod är aktiv och återfinns hos GLEIF så är det dags att registrera din leikod hos Avanza. Detta gör du enkelt genom att först logga in på ditt konto hos Avanza och sedan gå till din profil. Under dina uppgifter finns det en ruta för Legal Entity Identifier (LEI). Där fyller du i det lei-nummer som din tjänsteleverantör givit dig. Därefter är du fri att både köpa- och sälja innehav hos Avanza. Nedan ser du en bild som återspeglar hur det ser ut inne på ditt konto hos Avanza.
Vanliga frågor & svar
Vem behöver registrera LEI hos Avanza?
Alla juridiska personer som ska köpa- eller sälja marknadsnoterade värdepapper hos Avanza behöver registrera en giltig leikod.
Behöver jag LEI om jag bara ska sälja befintligt innehav hos Avanza?
Ja, även i det fall som det enbart handlar om försäljning av befintligt innehav kräver Avanza att ditt företag har en Legal Entity Identifier.
Vad gör jag om min LEI har gått ut?
Har din LEI gått ut så kan du förnya leikod här. Du kan inte handla börsnoterade värdepapper hos Avanza med en förfallen leikod.
Hur registrerar jag LEI hos Avanza?
Du går till din profil och sedan lägger du in din LEI under dina uppgifter. Detta illustreras i bilden ovan på denna sida.
Jag får ett felmeddelande när jag försöker lägga in koden hos Avanza, varför?
Antagligen beror det på att databasen hos GLEIF inte uppdaterats sedan du registrerade din leikod. Avvakta 1-2 dagar och försök igen.
Bra att tänka på
Även om ditt företag inte är i behov av en LEI idag så kan det vara bra att vara förberedd. För att snabbt kunna sälja sitt befintliga innehav hos Avanza underlättar det om man redan ha gjort sin lei-registrering. På så sätt riskerar man inte fördröjning i sina värdepappersaffärer. Utan en LEI-kod kommer det inte vara möjligt för dig att köpa- eller sälja aktier eller andra börsnoterade värdepapper. Kravet på LEI gäller alla juridiska personer men tillämpas inte för privatpersoner.
Om du står inför att registrera en leikod så kan det vara bra att förbereda sig genom att ha relevanta uppgifter tillgängliga. Det handlar exempelvis om uppgifter så som organisationsnummer, företagsnamn och fullständig adress. Om uppgifterna du skickar in i samband med din ansökan inte kan valideras så kommer du att få skicka in kompletterande dokument.