Därför kräver banken LEI

Har du ett företag som vill handla värdepapper så krävs en LEI-kod. Detta kommer du att bli uppmärksammad om när du ska genomföra en värdepapperstransaktion. I samband med transaktionen så kommer banken kräva LEI. Det spelar ingen roll vilken bank det gäller. Samma regler appliceras oavsett om du vänder dig till Nordea, Handelsbanken, Swedbank, SEB, eller Danske Bank. Detsamma gäller för dig som använder dig av nätmäklare så som Avanza eller Nordnet. Du kan läsa mer om hur du registrerar LEI hos Avanza och Nordnet här på LEI Registrering.

Alla företag och juridiska personer måste sedan 2018 ha den globala identifieringskoden som går under benämningen LEI nummer. LEI står för Legal Entity Identifier.

Krav vid handel med värdepapper

Oavsett om du ska köpa eller sälja av ett befintligt innehav så behöver du en LEI. Detta gäller vid handel med de flesta typer av värdepapper så som aktier, derivat, obligationer, börshandlade fonder och ränteswappar. Däremot gäller kravet inte för värdepappersaffärer som sker i en kapitalförsäkring. LEI är inte heller nödvändig för privatpersoner som handlar på värdepappersmarknaden.

Kravet på LEI ger dig som handlar med värdepapper ett bättre skydd då det alltid är möjligt att spåra både köparen och säljaren i transaktionen. Utöver ett utökat skydd för dig som handlar ger användandet av LEI också behöriga myndigheter möjlighet att få insyn i de transaktioner som görs.

Därför kräver banken LEI
En giltig LEI är nödvändig för att företag ska kunna handla med börsnoterade värdepapper via banken

Meddela banken om ditt LEI-nummer

Ska ditt företag eller organisation handla med värdepapper så kommer banken eller nätmäklaren att efterfråga ett LEI-nummer. För att göra processen smidigare kan du redan från början uppge ditt LEI-nummer när du kontaktar din bank. Du kan även själv lägga in din LEI kod i inställningarna hos din internetbank eller på ditt konto hos Avanza. Hos vissa nätmäklare och banker läggs koden automatiskt in när den registreras hos GLEIF som är själva organisationen bakom LEI-systemet.

Om du själv ska lägga in ditt LEI-nummer hos din bank eller din nätmäklare så bör du vara medveten om att det kan ta ett par dagar från det att du skaffat ditt LEI-nummer till dess att det går att registrera den hos banken. Vi rekommenderar dig därför att vänta i 1-2 dagar innan du lägger in din LEI kod.

Så skaffar du LEI

Har du inte redan ett LEI-nummer så bör du skaffa det direkt om du har planer på att handla värdepapper. Du kan registrera LEI här på Leiregister.se. Vi erbjuder en av marknadens billigaste priser för registrering- och förnyelse av LEI. Du kan se en fullständig lista över våra priser för LEI här.

Har du haft ett LEI-nummer tidigare men av någon anledning låtit det upphöra så måste du aktivera numret igen för att det ska bli giltigt. Detta gör du genom att förnya LEI kod här. Vid förnyelse behåller du samma Legal Entity Identifier nummer som du haft tidigare. Koden är aktiv i ett år innan du måste förnya den igen. För att se om en LEI kod är aktiv eller inte kan du göra en sökning i GLEIF:s databas.

MiFID 2

MiFID 2 står för Markets in Financial Instrument Directive 2 och är det regelverk som reglerar användandet av LEI. MiFID 2 trädde i kraft den 3:e januari 2018. Sedan detta datum måste alla företag och juridiska personer som är aktiva på den europeiska värdepappersmarknaden inneha en aktiv LEI kod. Utan koden kommer banken eller nätmäklaren neka dig att handla med värdepapper. Syftet med MiFID 2 är att skapa en större transparens på finansmarknaden samtidigt som konsumenter ska få ett bättre skydd.